Musisz wiedzieć sprzedając mieszkanie że:
1. Cena ma fundamentalne znaczenie przy sprzedaży
Musi być rynkowa, czyli taka jaka jest możliwa do osiągnięcia na rynku, innymi słowy jest to cena jaką jest w stanie zapłacić za daną nieruchomość racjonalnie zachowujący się nabywca. Pomocne w ustaleniu poziomu ceny wyjściowej będą ceny transakcyjne, które osiągnęły nieruchomości podobne do sprzedawanej, w Twojej okolicy. Informacji możesz szukać w necie – internetowe wyceny, u rzeczoznawcy majątkowego lub rejestrach cen nieruchomości prowadzonych przez urzędy miast. Ceny z portali nieruchomościowych są cenami ofertowymi, często są to ceny „życzeniowe” sprzedawców. Nie powinny być przyjmowane za pewnik przy ustalaniu naszej ceny wyjściowej.
2. Wizerunkowe przygotowanie nieruchomości do sprzedaży - niezbędne
Porządek, czystość, estetyka, „odgracenie” i „odpersonalizowanie” przestrzeni. Profesjonalnie zrobione zdjęcia, ostre, doświetlone, bardzo dobrze skadrowane. Twoje mieszkanie po wejściu na rynek jest towarem, który konkuruje z innymi o nabywcę. Powinieneś pokazać jego wszystkie możliwe atuty i zalety, aby przyciągnąć nabywców. Musisz wiedzieć o tym, że Twoje osobiste sentymenty związane z przekonaniem, że sprzedajesz naprawdę coś wyjątkowego nie mają dla nabywcy żadnego znaczenia. Tak naprawdę liczy się cena i wygląd nieruchomości, który zachęci albo odrzuci nabywcę. Wyjątek stanowią nieruchomości do remontu, wówczas należy zaznaczyć ten fakt w ofercie i oczywiście uwzględnić w cenie.
3. Kwestie formalne mają znaczenie
Dokumenty prawne nieruchomości powinny być przygotowane do transakcji. Co to znaczy? Należy sprawdzić czy w księdze wieczystej wpisany jest aktualny właściciel nieruchomości, (np. Ty, a nie Twoja babcia po której odziedziczyłeś mieszkanie). Czy nie ma w niej starych, nieaktualnych wpisów i wzmianek, które winny być już wykreślone? Jeśli masz wpisaną hipotekę przygotuj aktualne zaświadczenie z banku, jak duże na chwilę sprzedaży jest zadłużenie nieruchomości. Wymelduj z mieszkania osoby w nim zameldowane. Bądź też przygotowany na pytania dotyczące płaconych podatków: od nieruchomości, z tytułu użytkowania wieczystego czy też podatku od spadku i darowizn itp. Dobrze jest mieć stosowne zaświadczenia.
4. Sprawy organizacyjne nie do pominięcia
Powinieneś być przygotowany na możliwe szybkie opuszczenie mieszkania po jego sprzedaży. Sprecyzować, które meble i sprzęty w mieszkaniu zostają, a które zabierzesz ze sobą. Warto też odpowiedzieć sobie na pytanie jaki Nabywca Cię interesuje: gotówkowy czy kredytowy, co będzie związane z dłuższym oczekiwaniem na zapłatę i koniecznością zawarcia umowy przedwstępnej. Czasami jest to atut, jeśli np. potrzebujesz więcej czasu na wyprowadzkę.
5. Marketing nieruchomości – oczywistość niby znana powszechnie
Bez wyeksponowania dostatecznie długo nieruchomości na rynku nie ma sprzedaży. Twoja oferta musi być widoczna i stale promowana. Dziś najskuteczniejszym sposobem dotarcia do szerokiego grona odbiorców jest oczywiście internet. Prym wiodą popularne portale internetowe: głównie otodom.pl, olx.pl. Coraz większe znaczenie ma też promocja nieruchomości w mediach społecznościowych, zwłaszcza w sytuacji, gdy sprecyzujesz grupę odbiorców oferty i bezpośrednio do niej skierujesz przekaz. By dodatkowo poszerzyć grono odbiorców warto wdrożyć pozostałe metody reklamy oferty min. te najbardziej skuteczne to marketing szeptany, banery, lokalne anonse.
ps. Pracuję na rynku nieruchomości, obserwuję rynek, doświadczam różnych sytuacji z klientami z którymi spotykam się na mojej profesjonalnej drodze i chciałam krótko podzielić się z Wami spostrzeżeniami, co do pracy jaką trzeba wykonać by osiągnąć satysfakcjonujący sukces sprzedażowy. Zapraszam na konsultacje i do współpracy.